معرفی ۵ خانواده فونت‌ انگلیسی

برای آشنایی با این ۵ خانواده فونت انگلیسی به ادامه مطلب بروید.

اگر به دنیای بزرگ تایپوگرافی قدم بگذارید با طیف بسیار وسیعی از فونت‌ها رو برو می شوید!
همانند تمامی عناصر در طراحی، فونت‌ها نیز پیام و احساس خاصی را به بیننده منتقل می کنند.
بنابراین مهم است که با توجه به طرح مورد نظر خود بهترین فونت (نوع قلم) را انتخاب کنید.
امروزه هزاران فونت به شکل‌ها و استایل‌های مختلف وجود دارند که به راحتی یک کلیک کردن در دنیای وب در اختیار شما قرار دارند.

اما سختی کار آنجاست که بدانید چه نوع فونت یا فونت‌هایی را برای پروژه و کادر بندی خود مورد استفاده قرار دهید.
این مقاله را مطالعه کنید تا با آشنایی بیشتر با خانواده‌های اصلی فونت ها، درک بهتری از تایپوگرافی و دنیای فونت به دست آورید.

فهرست محتوای این مقاله

  • آناتومی فونت‌ها
  • فونت‌های خانواده Serif
  • فونت‌های خانواده Sans Serif
  • فونت‌های خانواده Slab Serifs
  • فونت‌های خانواده Script
  • فونت‌های خانواده Handwritten

آناتومی فونت‌ها

قبل از اینکه وارد بحث اصلی شویم، یعنی معرفی و بررسی دسته بندی فونت‌ها. خوب است نیم نگاهی به آناتومی فونت‌های لاتین داشته باشیم!

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید هر حرف از فونت از یک بخش اصلی با نام خط پایه (Base Line) و یک بخش دیگر با عنوان بخش صعودی (ascender) و یا بخش نزولی (descender) تشکیل شده است.

همه حروف خط پایه دارند اما بعضی از حروف مانند t و h تنها ascender و برخی دیگر مانند p و g تنها بخش descender را در خود دارند؛ به هر حال این ساختار در تمامی حروف یک فونت مشترک است.

اما تفاوت‌های موجود در ضخامت یا همان weight در کنار شکل و ارتفاع متنوع آنها موجب قرارگیری آنها در دسته‌ها یا به عبارتی بهتر در خانواده‌های متفاوت شده است.


فونت‌های خانواده Serif

فونت‌های خانواده Serif در واقع فونت‌های اصیل و اورجینال لاتین می‌باشند. نام و تاریخچه این فونت‌ها به گذشته‌های دور برمی گردد! این دسته از فونت‌ها بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارند و به دسته‌های کوچک‌تری تحت عنوان قدیمی، کلاسیک، نئو کلاسیک و انتقالی (Transitional) تقسیم می شوند.

فونت‌های خانواده Serif فونت‌های کاملا رسمی به شمار می‌روند که در انواع طرح‌های مختلف بکار می‌روند اما از آنجا که فونت‌های اصیل و دست نخورده‌ای به شمار می‌روند، بیشتر در عناوین کتاب‌ها و متون چاپی‌ کاربرد دارند.
البته در طراحی لوگو، کارت ویزیت و به طور کلی ست اداری نیز به شکل گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.


فونت‌های خانواده Sans Serif

فونت‌های خانواده سَنس سِریف فونت‌هایی با ارتفاع کوتاه هستند که بسیار پر زرق و برق به نظر می رسند.
این فونت‌ها طی سال‌های اخیر بسیار مورد توجه طراحان بوده و در عرصه‌های مختلف مانند طراحی وب، طراحی لوگو و طراحی رابط کاربری به شکل گسترده مورد توجه قرار گرفته اند.
همچنین از دید مخاطبان استفاده از این فونت‌ها در طرح‌های تبلیغاتی به خوبی جلب توجه می‌کند.
این دسته از فونت‌ها در سایز‌های کوچک و بزرگ کاملا خوانا هستند و حتی در پاراگراف‌های طولانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.
فونت‌های Helvetica و Futura دو نمونه جذاب از فونت‌های مدرن Sans Serif محسوب می‌شوند.

بعد از آشنا شدن با این دو خانواده فونت نتیجه می‌گیریم:

فونت مورد استفاده در وسایل دیجیتال به دلیل ضخامت و شارپ بودن از خانواده Sans Serif استفاده کرده؛
و فونت برای انجام امور چاپی به دلیل رعایت نکات ظریف از خانواده Serif بهرمند شویم.


فونت‌های خانواده Slab Serifs

فونت‌های خانواده Slab Serif فونت‌هایی جذاب و تاثیرگذار هستند که معمولا سایز بزرگتری از فونت‌های خانواده Serif دارند.

کاربرد فونت‌های این خانواده در طراحی پوسترها، بیلبوردها و پمفلت ها به اوج خود می‌رسد. در واقع این فونت‌های برای برانگیختن توجه مخاطب از فاصله دور طراحی شده اند.

در نگاه طراحان و همچین مخاطبان، این فونت‌ها گرمی، صمیمت و جذابیت خاصی در تصاویر ایجاد می‌کنند که باعث عملکرد بصری عالی آنها در فضای باز می‌شود.


فونت های خانواده Script

فونت‌های خانواده Script fonts فونت‌هایی هستند که سبک فونت‌های دست‌نویس را تقلید می‌کنند.
این فونت‌ها خود به دو دسته رسمی و غیر رسمی تقسیم می‌شوند. سبک رسمی این دسته از فونت‌ها یادآور خط اساتید برجسته قرن ۱۷ و ۱۸ می‌باشد.
این فونت‌ها در طراحی لوگو و پوستر کاربرد زیادی دارند اما از آنجا که کاملا خوانا نیستند، در طرح‌هایی مانند جلد کتاب، کارت دعوت عروسی و یا طرح‌هایی که احساس تاریخی بودن منتقل می‌کنند، به کار برده نمی‌شوند.


فونت‌های خانواده Handwritten

این دسته از فونت‌ها همانطور که از نام‌شان مشخص است، سبک دست نویس دارند. این فونت‌ها معمولا ساختار تعریف شده‌ای ندارند و از یک خط طبیعی در ساخت و ویرایش فونت پیروی نمی‌کنند و به همین دلیل توصیف آنها کار دشواری است.
در طی ۱۰ سال اخیر تنوع این فونت‌ها شدیدا گسترش یافته و به طور گسترده در فونت‌ها و طراحی جلد کتاب و پوستر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
تقریبا در ۷۰ درصد انواع پروژه‌های طراحی می‌توان از این دسته فونت بهره برد. استفاده از این فونت‌ها یک حالت خلاقانه و جذاب را در طرح به وجود می‌ آورد.

آیا نکات بیان شده در این پست برای شما مفید بود؟ و آنها را قبلا مطالعه کرده بودید؟